неділя, 8 травня 2016 р.

Формуюче оцінювання

Ш. Амонашвілі писав : «В оцінках мало педагогіки, але більше влади. Так сталося, що ми, вчителі, повністю забираємо владу у свої руки, щоб нам було легше керувати дітьми». Але в час інформатизації і комп’ютеризації освіта потребує співпраці як «учень – учень», так і «учень – вчитель». 


Лист опитування
А формуюче оцінювання і є таким способом педагогічної взаємодії, згідно яким перевага надається формуванню в учнів навичок продуктивної комунікації та спільної роботи в команді однодумців, ефективному самостійному пошуку й аналізу інформації, необхідної для розуміння процесів і явищ навколишнього світу, розвитку мислення і налагодження зворотного зв’язку.
  
Таблиця З - Х - Д
Адже формуюче оцінювання націлене на визначення індивідуальних досягнень кожного і не припускає як порівняння результатів, продемонстрованих різними учнями, так і адміністративних висновків за результатами навчання. Формуюче оцінювання не підвищує успішність саме по собі. Учні збільшують свої знання, якщо інформація, отримана в ході формуючого оцінювання, використовується конструктивно, з метою врахувати індивідуальні особливості та потреби, допомогти учням стати більш незалежними в навчанні. Завданням сучасної школи є створення навчального середовища, яке допомагатиме учням повірити, що вони зможуть досягти успіху у поставленій меті. Саме формуюча оцінка встановлює зворотній зв`язок між учнем та ступенем досягнення цілей навчання.
  
Форма для самооцінки
Учень бачить свої результати у порівнянні з минулим, аналізує помилки, розуміє, що важливо і що у нього виходить, виявляє, що він не знає і не вміє робити. А вміле застосування різних видів оцінювання для збирання даних про розумові здатності та навички мислення, а також про власне розуміння теми, можливо належить до найбільш важливих навичок, які може сформувати вчитель. Ефективне використання різних видів та методів оцінювання особливо важливе для навчання, що націлене на інтереси та потреби учнів. Учні отримують можливість продемонструвати свої знання та з'ясувати, над чим їм необхідно попрацювати, а вчителі отримують інформацію, необхідну, щоб допомогти учням досягти глибшого розуміння змісту та стати незалежними в навчанні. Інформація, яку ви отримаєте про учнів, не тільки допоможе вам диференціювати навчання з урахуванням потреб учнів, але й допоможе учням контролювати власне навчання та отримувати максимум у будь-якому навчальному середовищі під час навчання у школі та в подальшому житті. Періодичне оцінювання та зворотна інформація про його результати дозволяють учням глибше зрозуміти свої сильні та слабкі сторони. Таке інформування дає об’єктивні підстави для глибшого розуміння рівня власних вмінь та навичок, для розвитку самооцінювання. Формування самооцінки – важливий психолого - педагогічний аспект оцінної діяльності. Самооцінка набагато легше вводиться в навчальний процес, якщо у школяра немає іншого досвіду оцінювання. Він включається у процедуру самооцінювання охоче, отримує при цьому почуття задоволення від результату будь-якого рівня, відкрито говорить про свої прорахунки, оперативно знаходить шляхи їх усунення.

Розвивальна функція виявляється в тому, що учень, отримавши оцінку, відчуває бажання і потребу в активізації пізнавальної діяльності. Це стимулює особистість до розвитку мовлення та ін. Оцінювання цілеспрямовано спонукає учнів до здійснення розумових операцій: для відповіді на запитання, для розв’язання задачі, проблеми необхідно проаналізувати умову, активізувати знання, вміння, навички, систематизувати факти. 
 

Шлях до успіху 

Працюючи над цією статтею, я використала лише матеріали із різноманітних джерел тому, що тема мене зацікавила, а досвіду такого оцінювання обмаль.

Підсумкове оцінювання
 Хоч у початкових класах ми і намагаємося донести до дітей зв’язок між ставленням до роботи і результатом, та не завжди це вдається. І, більше всього, на мою думку, цей недолік виникає із-за звички до «контролюючої» функції оцінювання. 

3 коментарі: